Arran de les pujades del preu de l’electricitat en el mercat majorista, les empreses que comercialitzen llum i gas han intensificat les seves ofertes amb trucades comercials que ofereixen canvis de tarifa –de la tarifa amb preu regulat a tarifes de mercat lliure, per exemple– o, fins i tot, canvis de companyia.
Per evitar la contractació de serveis no desitjats o canvis de comercialitzadora de llum o gas sense el vostre consentiment exprés, des de l’Agència Catalana del Consum ens fan aquestes recomanacions:
- Les empreses no poden oferir-vos productes o serveis per mitjà de trucades o missatges telefònics sense la vostra acceptació. Si rebeu trucades no desitjades, podeu oposar-vos a continuar rebent-les –dret d’oposició al tractament de les vostres dades personals amb finalitats comercials–.
- No us precipiteu a l’hora d’acceptar les ofertes que us puguin fer; demaneu que us les facilitin per escrit per estudiar-les amb calma. Podeu consultar el comparador d’ofertes d’energia de la CNMC.
- No faciliteu les vostres dades bancàries, ni dades personals o factures anteriors, si no n’esteu ben segurs i convençuts de voler contractar.
- Abans de decidir-vos, compareu preus i serveis.
- Tingueu en compte que per poder gaudir del bo social (tarifa elèctrica més econòmica), cal que estigueu acollits a la tarifa de preu regulat o PVPC (Preu Voluntari per al Petit Consumidor), amb preus fixats pel Govern.
- Si us ofereixen canviar de subministrador, abans reviseu si teniu algun compromís de permanència amb la companyia actual, ja que us podrien cobrar una penalització, o serveis addicionals associats al contracte –per exemple, el manteniment de caldera–.
- Si decidiu acceptar una oferta, cal que posteriorment la confirmeu per escrit en paper, per correu electrònic, amb un missatge SMS, etc.
- Guardeu una còpia de l’oferta i del contracte. Si la contractació s’ha fet per telèfon, teniu 14 dies per anul·lar-ho –és el que s’anomena dret de desistiment–.
En cas de desavinença amb l’empresa, adreceu-vos-hi per qualsevol canal que us permeti conservar-ne una prova (fulls oficials de reclamació, formulari web, correu electrònic, trucada amb un número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, podeu contactar amb el servei públic de consum que us correspongui segons el vostre municipi.