L’any 2015 la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) va dictar una resolució en la que va sancionar diverses empreses automobilístiques per pràctiques de càrtel, prohibides.
L’actuació de les empreses implicaria afectació en la fixació del preu final de l’automòbil, les condicions comercials i els serveis postvenda, que van tenir lloc entre els anys 2006 i 2013.
Les conseqüències es traslladarien al consumidor final en forma de preus menys beneficiosos, menys descomptes, polítiques comercials menys agressives i menys esforç per distingir-se amb serveis de més qualitat.
Les empreses que hi haurien participat, en més o menys grau, serien Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lancia, Lexus, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Toyota, Volkswagen, Volvo.
El Jutjat Mercantil 1 de Cadis, en sentència 91/2021 de 5 d’abril, va estimar la demanda del comprador d’un vehicle Volkswagen que va adquirir el 18/2/2010. Va condemnar al concessionari que li abonés 2.000€ per rescabalament de danys i perjudicis derivats d’actuacions il·lícites de competència. Va considerar acreditada la conducta infractora i la sanció de l’empresa demandada per la fermesa de la resolució de la CNMC.
Procediment de reclamació
Les persones que van comprar els seus vehicles en aquest període i que puguin estar afectades pel pacte de preus, tenen el dret a reclamar als fabricants de les marques indicades, una indemnització per rescabalar els danys i perjudicis derivats d’aquestes actuacions i podrien recuperar entre un 10% i un 15% del preu que van pagar pel cotxe.
Tanmateix, el nivell d’afectació pot variar segons la marca i data de la compra i s’ha d’analitzar de forma individualitzada.
Es pot presentar una reclamació directa de forma extrajudicial, que caldria dirigir al concessionari i/o empresa fabricant de l’automòbil que va vendre el vehicle, tot i que és probable que el cas s’hagi d’acabar dirimint al jutjat.
Cal recopilar la documentació, exposar els fets produïts i determinar la quantitat que es reclama. Hi ha aspectes, tècnics i jurídics, que cal tenir en compte: qui ha estat el venedor, moment de la compra, característiques del vehicle, condicions de la contractació, participació de l’empresa en el càrtel, valoració del dany mitjançant una prova pericial, etc.